Friday, March 29, 2024
  • time : 00:00
  • Date : Tue Dec 15, 2020
  • item visited : 3891
گزارش ویژه از اقدامات مدیریت شهری قدس در «مدیریت بحران كرونا»

شهرداری در خط مقدم مقابله با شیوع ویروس کرونا در شهرقدس
بسیج تمامی بخش‌های شهرداری برای ریشه‌کنی کووید19

به گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی و شهرداری قدس; بیش از 10 ماه است که مدیریت شهری قدس با اجرای عملیات گسترده بهداشتی و خدماتی، به مقابله همه‌جانبه با شیوع ویروس مرگبار کرونا برخاسته است و نیروهای تلاشگر مجموعه شهرداری از خدمات شهری گرفته تا سازمان آتش‌نشانی، مدیریت پسماند و دیگر بخش‌ها کمر همت برای شکست و نابودی کامل این ویروس منحوس بسته‌اند تا در آینده‌ای نزدیک جریان عادی زندگی شهروندان در رگ‌های این شهر حیات دوباره یابد. عملیات بی‌امان ضدعفونی و ویروس‌زدایی از اماکن و معابر عمومی از جمله کوچه‌ها و خیابان‌ها، ادارات، بانک‌ها، مساجد، ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی، بوستان‌ها و فضاهای سبز شهری، مراکز درمانی، مراکز فرهنگی و... تنها گوشه‌ای از اقدامات گسترده مدیریت شهری قدس است که همچنان و به طور مداوم تا ریشه‌کنی کامل اپیدمی ویروس کرونا از سطح کشور ادامه خواهد یافت. مدیران شهری قدس در همان روز آغازین اعلام خبر شیوع این بیماری در کشور، با درک شرایط حساس موجود، نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و با تشکیل ستاد مقابله با شیوع ویروس کرونا و اقدامات پیشگیرانه در سطح وسیع، نسبت به مهار و مقابله با شیوع کووید19 در شهرقدس اقدام کردند. شهرداری قدس همچون موضوعات دیگر، این بار نیز در خط مقدم مقابله با بحران قرار دارد و در این ایام نه‌تنها خدمات روزمره مجموعه شهرداری متوقف نگردیده است، بلکه نیروهای واحدهای مختلف شهرداری با اجرای دستورالعمل‌های ستاد مقابله با شیوع کرونا، خدمات ویژه‌تری را نیز به شهروندان ارائه می‌کنند. در این گزارش به تشریح کامل اقدامات شهرداری قدس در مقابله با شیوع ویروس کرونا پرداخته‌ایم.

 


اتخاذ تمهیدات لازم به منظور مقابله با شیوع ویروس کرونا
شهردار قدس نخستین مدیر شهری بود که با حساس خواندن شرایط موجود، از آماده‌باش مدیریت شهری برای پیشگیری و مقابله با شیوع ویروس کرونا در شهرقدس خبر داد. مهندس مسعود مختاری با اشاره به اقدامات شهرداری قدس در این رابطه همچون تعطیلی مراکز فرهنگی، لغو کلیه مراسمات، برنامه‌ها و فعالیت‌های ورزشی، شست‌وشو و ضدعفونی ابنیه، اماکن، مبلمان شهری و سیستم خدمات‌رسان شهرداری و الزام به رعایت موارد بهداشتی در مجموعه شهرداری قدس، گفت: با ورود این ویروس به کشور، شهرداری قدس ضمن تشکیل ستاد مقابله با بیماری کرونا، اقداماتی را در راستای پیشگیری و مقابله با شیوع این ویروس در دستور کار ویژه خود قرار داده است.

 


همکاری همه‌جانبه مدیریت شهری با شبکه بهداشت
مدیریت شهری قدس به منظور مبارزه با کرونا همکاری همه‌جانبه با شبکه بهداشت شهرستان قدس دارد. در سطح شهرستان قدس به تبع جلسات برگزار شده اقداماتی در دستور کار برای مقابله با شیوع ویروس کرونا قرار گرفت که با توجه استفاده بالای شهروندان از امکانات و سیستم شهرداری، شهرداری قدس نقش مهمی را در این بسیج همگانی دارد. مجموعه مدیریت شهری قدس به منظور حفظ سلامت شهروندان عزیز به صورت صد در صد آماده همکاری با شبکه بهداشت و درمان شهرستان است و ان‌شاءالله با ارائه آموزش‌های لازم و تزریق آرامش به جامعه به سلامت از این مرحله سخت عبور کنیم.


تشکیل ستاد مقابله با شیوع ویروس کووید19 در شهرداری قدس
پیرو دستور شهردار قدس مبنی بر تشکیل ستاد مقابله با شیوع ویروس کرونا، نخستین جلسه این ستاد در روزهای نخست شیوع کووید19 در کشور، با حضور معاون خدمات شهری شهرداری قدس و سایر مدیران و مسئولان شهرداری قدس به منظور برنامه‌ریزی و اتخاذ تمهیدات لازم برگزار شد. در این جلسه اقداماتی همچون لغو برنامه‌ها و فعالیت‌های همگانی و غیرضروری و انجام شست‌وشو و ضدعفونی کلیه اماکن، ابنیه، وسایل و سیستم خدمات رسان شهرداری قدس در دستور کار ویژه قرار گرفت. این جلسات در 6 ماه گذشته به صورت مرتب برگزار گردیده است تا اقدامات مقتضی در رابطه با مدیریت بحران شیوع کرونا به شکل مطلوب انجام پذیرد.

 


دستورالعمل‌های شهرداری قدس برای مقابله با کرونا
با اطلاع‌رسانی شبکه بهداشت و درمان شهرستان قدس، تدابیر و تمهیدات پیشگیرانه شهرداری قدس به منظور افزایش آمادگی و جلوگیری از گسترش احتمالی ویروس کرونا به معاونت‌ها، مدیران مناطق، روسای سازمان‌ها و تمامی مسئولین واحدهای تابعه شهرداری ابلاغ شد. الزام به رعایت بهداشت فردی و اجتماعی با انجام اقداماتی مانند شست و شوی مداوم دست‌ها با آب و صابون و ضدعفونی‌کننده‌ها، خودداری از دست دادن و روبوسی کردن، استفاده از دستمال‌های یکبار‌مصرف هنگام سرفه و عطسه و پرهیز از تماس دست‌های آلوده با چشم و دهان از جمله این موارد بود.

همچنین جایگزینی روش سنتی (دفاتر حضور و غیاب) برای گزارش تردد کارکنان شهرداری و حذف شیوه ثبت اثر انگشت تا اطلاع ثانوی، لغو تمامی کلاس‌های آموزشی، فرهنگی، ورزشی و جلسات غیر‌ضروری، پرهیز از حضور کارکنان در محیط کاری در صورت داشتن علائمی چون تب، آبریزش بینی، سرفه، عطسه و مشکل تنفسی و مراجعه به مراکز پزشکی از دیگر دستورالعمل‌های ابلاغی شهرداری به معاونت‌ها، مدیران مناطق، روسای سازمان‌ها و مسئولین واحدهای تابعه شهرداری بوده است. تهیه و در دسترس قراردادن مواد شوینده و ضد‌عفونی‌کننده برای کارکنان، موظف بودن کلیه مسئولین خدمات داخلی جهت نظارت کامل بر عملکرد نیروهای خدماتی در استفاده از مواد شوینده و ضدعفونی لوازم آبدارخانه و سرویس بهداشتی نیز از جمله این دستورالعمل‌های ابلاغی شهرداری قدس می‌باشد.

 


عملیات مشترک ضدعفونی معابر توسط سازمان آتش‌نشانی و خدمات شهری شهرداری
با توجه به اوج‌گیری شیوع ویروس کرونا در کشور و بنا بر تصمیمات اتخاذ شده در ستاد مقابله با شیوع ویروس کرونا، نیروهای سازمان آتش‌نشانی و خدمات شهری شهرداری عملیات مشترک خود را برای مهار و ریشه‌کنی این ویروس آغاز کردند. این عملیات مشترک به‌واسطه پوشش حداکثری معابر اصلی و فرعی شهر، اثربخشی بیشتری در پاکسازی محیط شهری دارد. به گونه‌ای که معابر اصلی شهر توسط خودروهای سنگین آتش‌نشانی و معابر فرعی محلات توسط واترجت‌های مستقر بر روی خودرو‌های سبک خدمات شهری نسبت به ضدعفونی خیابان‌ها اقدام  می‌کنند.

 


اطلاع‌رسانی دقیق اداره ارتباطات شهرداری قدس در مواجهه با ویروس کرونا
اداره ارتباطات و امور بین‌الملل شورای اسلامی و شهرداری قدس در راستای وظیفه ذاتی خود در مواجهه با ویروس کووید 19، آگاهی‌بخشی در زمینه ویروس کرونا و پیشگیری از شیوع آن را در پوشش مناسب و در اولویت قرار دادن اقدامات و رویداد‌های مرتبط با این بحران به ویژه انعکاس اخبار مجموعه متبوع، انتشار اطلاعیه‌ها و نکات آموزشی- بهداشتی به منظور ارتقا سطح آگهی مردم شهروندان را در دستور کار قرار داده است. در همین راستا اداره ارتباطات و امور بین‌الملل شورای اسلامی و شهرداری قدس با عنایت به مأموریت تخصصی خود و اطلاع‌رسانی و انعکاس عملکرد مجموعه شهرداری و سازمان‌های تابعه، ضمن انعطاف در روال برنامه‌های عادی، با اتخاذ تدابیر اثرگذار، آگاهی بخشی در زمینه ویروس کرونا و پیشگیری از شیوع آن را در پوشش مناسب با در اولویت قرار دادن اقدامات و رویداد‌های مرتبط با این بحران به ویژه اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف و انعکاس اقدامات و عملکردهای مجموعه متبوع و سازمان‌های تابعه شهرداری، انتشار اطلاعیه‌ها و نکات آموزشی- بهداشتی به منظور ارتقای سطح آگهی شهروندان و پیشگیری و کاهش انتشار این ویروس را در دستور کار قرار داد.


شست‌وشو و ضدعفونی ناوگان حمل و نقل عمومی
در همین حال، سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری قدس نیز به منظور مقابله و پیشگیری از شیوع کرونا ویروس و اطمینان خاطر شهروندان، فرآیند مقابله با این ویروس را در دستور کار خود قرار داده و علاوه بر شستشوی شبانه فضای داخلی و بیرونی ناوگان اتوبوسرانی، اقدامات پیشگیرانه جهت گندزایی و ضدعفونی کردن این ناوگان را انجام می‌دهد. این سازمان با توجه به بهره‌مندی شهروندان از ناوگان حمل و نقل عمومی و به منظور سهولت مردم در استفاده از وسایل تردد شهری، با ضدعفونی روزانه 100 دستگاه اتوبوس در 3 نوبت شبانه‌روزی و انجام تمهیدات پیشگیرانه جهت افزایش توان مقابله با این ویروس، زمینه را برای حضور ایمن شهروندان و بهره‌مندی از ناوگان حمل و نقل عمومی فراهم نموده است. با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و نظارت کارشناسان شبکه بهداشت شهرستان قدس به منظور حفظ سلامت عمومی و افزایش رضایت خاطر شهروندان، محیط بیرونی و خارجی اتوبوس‌ها و تاکسی‌های موجود ناوگان ضدعفونی می‌شود. علاوه بر شست‌وشو و ضدعفونی روزانه ۱۰۰ دستگاه اتوبوس در ۳ نوبت شبانه روز، خودروهای تاکسی درون و برون شهری سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری قدس ضدعفونی و گندزدایی می‌شود.


شست‌وشو و ضدعفونی ایستگاه‌های اتوبوس، وسایل بازی کودکان و مبلمان شهری
شست‌وشو و ضدعفونی ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی و وسایل بازی کودکان و مبلمان شهری موجود در بوستان‌های سطح شهر توسط معاونت خدمات شهری شهرداری قدس از دیگر اقداماتی است که در این رابطه در دستور کار قرار گرفته است. با توجه به مصوبات جلسه ستاد مقابله با شیوع ویروس کرونا در شهرداری قدس، شست‌وشو و ضدعفونی ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی، وسایل بازی کودکان و مبلمان شهری بوستان‌های سطح شهرقدس به صورت مداوم تا ریشه‌کن کردن کامل این ویروس انجام خواهد شد.


توزیع ماسک و دستکش بهداشتی و اندازه‌گیری تب در میان پرسنل و مراجعین شهرداری
در راستای حفظ سلامت ارباب رجوع و پرسنل شهرداری، ماسک و دستکش بهداشتی در میان پرسنل شهرداری مرکزی قدس و سایر واحدها و سازمان‌های تابعه توزیع می‌شود. همچنین با استفاده از دستگاه سنجش تب، میزان تب پرسنل و مراجعین شهرداری مرکزی قدس اندازه‌گیری و اعلام می‌شود در در صورت نیاز تمهیدات لازم برای افزایش ضریب سلامت و ایمنی اتخاذ می‌شود.


ضدعفونی مستمر و تجهیز آرامستان‌ بهشت فاطمه(س) به تمام وسایل بهداشتی
با شیوع ویروس کرونا در سطح کشور، با تشکیل کارگروه مقابله با شیوع ویروس کرونا تمهیدات و تدابیر لازم از سوی شهرداری قدس برای تمام بخش‌ها و سازمان‌های شهرداری قدس از جمله سازمان آرامستان اتخاذ شد. با دستور مهندس مختاری شهردار شهرقدس سازمان آرامستان‌ شهرداری قدس مجهز به تمام وسایل بهداشتی، حفاظتی و گندزدایی شد و شست‌وشو و ضدعفونی مستمر محیط آرامستان و به ویژه غسالخانه در دستور کار جدی قرار دارد.

 


تشکیل اکیپ‌های مشترک مناطق 1 و 2 شهرداری برای ضدعفونی معابر
در اجرای دستورالعمل‌های ستاد مقابله با بحران شهرداری و با نظارت حوزه معاونت خدمات شهری این شهرداری، عملیات ضدعفونی و گندزدایی معابر و محلات سطح شهر توسط اکیپ‌های مشترک مناطق یک و دو به صورت مستمر اجرایی می‌شود که این طرح با افزودن توان و ظرفیت مناطق شهرداری در عملیات مقابله با کرونا، اثربخشی اقدامات شهرداری را افزایش داده است.

 

اقدامات پیشگیرانه سازمان مدیریت پسماند در مقابله با کرونا
خرید 3 دستگاه مه‌پاش، توزیع بسته‌ ملزومات بهداشتی در میان خانواده‌های کمتربرخوردار، مشارکت فعال در طرح گسترده ضدعفونی معابر سطح شهر، نظافت و استریل مستمر ساختمان سازمان و کارگاه‌ها، تهیه سطل‌های زباله مخصوص ضایعات بهداشتی، تهیه تجهیزات بهداشت فردی شامل مواد شوینده، ماسک، محلول ضدعفونی‌کننده و دستکش یک بار مصرف برای پرسنل و تمامی عوامل اجرایی، آموزش نکات بهداشتی و نظافتی خاص برای پیشگیری از ویروس کرونا ویژه نیروی بخش خدمات و ارزیابی سلامت کارکنان از طریق تب‌سنجی مداوم از جمله اقدامات این سازمان در مقابله با شیوع این بیماری است.


ضدعفونی ادارات، بانک‌ها و دستگاه‌های خودپرداز
با توجه به اینکه ادارات و بانک‌ها از مراکزی می‌باشند که به صورت مستمر مشغول خدمات‌رسانی به شهروندان هستند، در راستای اجرای مصوبات ستاد مقابله با بحران ویروس کرونا این شهرداری و با هدف جلوگیری از شیوع این ویروس در جامعه و تداوم خدمات‌رسانی به شهروندان، عملیات ضدعفونی و استریل تمامی ادارات، اتحادیه‌ها، بانک‌ها و دستگاه‌های خودپرداز سطح شهر در حال اجراست. در مرحله اول اجرای عملیات گندزدایی و استریل بانک‌ها و دستگاه‌های خودپرداز واقع در مناطق و محلات پرتردد در اولویت اقدامات قرار گرفت و سپس این عملیات در دیگر نقاط شهر به‌تدریج گسترش یافت.


ضدعفونی تمامی مراکز سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری
با شیوع ویروس واگیردار کرونا در جامعه و پیرو توصیه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دستور مؤکد مسعود مختاری شهردار قدس مبنی بر تعطیلی موقت تمامی مراکز فرهنگی و اماکن ورزشی تحت نظارت این شهرداری و لغو برنامه‌ها و کلاس‌های آموزشی، فرهنگی، اجتماعی، هنری و ورزشی، تمامی مراکز سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قدس ضدعفونی و استریل شد. در این عملیات علاوه بر ضدعفونی و گندزادیی تمامی مراکز فرهنگی، اداری و اماکن ورزشی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی این شهرداری و فضا‌های عمومی این اماکن شامل نمازخانه، سالن‌های انتظار، کلاس‌ها، وسایل و تجهیزات ورزشی و ... نیز گندزدایی و استریل شد.


بهینه‌سازی تانکر ۲۰هزار لیتری با هدف تقویت ناوگان اکیپ‌های ضدعفونی‌کننده
چند روز پس از اعلام شیوع ویروس کرونا در کشور، با تقویت ناوگان و لجستیک اکیپ‌های ضدعفونی‌کننده و اجرای عملیات مشترک واحد‌های اجرایی شهرداری، عملیات ضدعفونی و ویروس‌زدایی معابر شهری در سطحی وسیع‌تر و با قوت و اثربخشی بیشتری در سطح شهرقدس اجرایی شده است. یکی از اقدامات مهم سازمان آتش‌نشانی در برهه حساس فعلی برای تقویت ناوگان اکیپ‌های ضدعفونی‌کننده، آماده‌سازی یک تانکر ۲۰ هزار لیتری با توان و کارکرد بالا برای اجرای این عملیات می‌باشد. با توجه به ابعاد وسیع و تعدد معابر نیازمند ضدعفونی شدن، بهینه‌سازی این تانکر با ظرفیت بالا در دستور کار سازمان قرار گرفت.


ضدعفونی مساجد سطح شهر
با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و تهدید انتشار آن، عملیات ضدعفونی کردن مساجد و محل برگزاری نمازهای جماعت نیز به منظور حفظ و تامین سلامت شهروندان توسط عوامل خدوم حوزه خدمات شهری این شهرداری در حال انجام است. در این اقدامات تمامی وسایل مساجد از جمله فرش، مهر، تسبیح، سجاده، صندلی، منبر، میکروفون، کتابخانه و هر وسیله دیگر موجود در مساجد، وضوخانه و سرویس بهداشتی این مکانها ضدعفونی و استریل می‌شود و اقلام و بسته‌های بهداشتی شامل ماسک، دستکش یک بار مصرف و مایع ضدعفونی‌کننده نیز در اختیار نمازگزاران و متولیان مساجد سطح شهر قرار می‌گیرد.


ضدعفونی ایستگاه‌ها و تجهیزات عملیاتی سازمان آتش‌نشانی
در راستای حفظ سلامتی آتش‌نشانان و ارایه خدمات ایمنی بهینه به شهروندان، ایستگاه‌های آتش‌نشانی و تجهیزات عملیاتی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی این شهرداری نیز به طور مستمر ضدعفونی می‌شود. با اعلام آماده‌باش مدیریت شهری و اتخاذ تمهیدات پیشگیرانه جهت مقابله با شیوع و انتقال ویروس کرونا، اقدامات بهداشتی و ضدعفونی ایستگاه‌ها و تجهیزات سازمان آتش‌نشانی به صورت جدی‌تری در دستور کار قرار گرفت و فاصله زمانی بین ضدعفونی کردن ایستگاه‌ها و تجهیزات کاهش یافت.


خودداری از ارائه خدمات به مراجعین بدون ماسك
به منظور حفظ سلامتی شهروندان و پرسنل شهرداری قدس دستورالعمل‌های مربوطه در سطح محیط اداری مجموعه شهرداری قدس از جمله الزام به استفاده از ماسک بهداشتی و خودداری از ارائه خدمات به مراجعین بدون ماسک اجرایی شده است. بر اساس این دستورالعمل، کلیه کارکنان شاغل در مجموعه شهرداری قدس در راستای حفظ سلامت خود و شهروندان محترم ملزم به استفاده از ماسک در تمامی ساعات کار در محل کار بوده و طبق بخشنامه ابلاغی از ارائع خدمات به مراجعین فاقد ماسک بهداشتی خودداری می‌شود.


ضدعفونی و آماده‌سازی ورزشگاه برای برگزاری مسابقات
پس از شروع دوباره رقابت‌های لیگ برتر فوتبال و در راستای اجرای بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا در ورزش و برنامه‌های ابلاغی و صادره از سوی سازمان لیگ، ضدعفونی ورزشگاه ۲۵ هزار نفری شهدای شهرقدس با همکاری و حضور ماموران زحمتکش آتش نشانی صورت پذیرفت. در این طرح تمام قسمت‌های مختلف ورزشگاه شامل رختکن‌ها، اتاق های مختلف ورزشگاه، سالن کنفرانس و همینطور نیمکت‌های ذخیره به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ضدعفونی گردید تا مشکلی از این نظر برای بازیکنان و عوامل اجرایی پیش نیاید.

 

 


توزیع بسته‌های حمایتی معیشتی و ملزومات بهداشتی در بین نیازمندان
شورای اسلامی و شهرداری قدس با مشارکت در طرح رزمایش کمک مومنانه با محوریت قرارگاه محرومیت‌زدایی شهرستان قدس اقدام به توزیع بسته‌های حمایتی معیشتی و ملزومات بهداشتی در میان نیازمندان و اقشار آسیب‌پذیر نموده‌اند. در این راستا تاکنون 750 بسته کمک‌معیشتی و 2000 بسته ملزومات بهداشتی در میان نیازمندان توزیع گردیده است. بسته‌های ملزومات بهداشتی شامل دستکش‌ بهداشتی، ماسک، محلول‌های ضدعفونی دست و سطوح و سایر وسایل است.

 


آماده‌سازی نقاهتگاه بیماران بهبود یافته کرونا
با توجه به ضرورت کنترل بیماری کووید 19، نقاهتگاه بیماران کرونایی در یکی از سوله‌های ورزشی شهر قدس برپا گردید. این نقاهتگاه با هماهنگی ستاد مقابله با کرونا شهرستان قدس و با همکاری دستگاه‌های اجرایی مانند فرمانداری، شهرداری، ناحیه مقاومت سپاه، شبکه بهداشت و درمان و اداره آموزش و پرورش در یکی از سوله‌های ورزشی شهر قدس برپا گردیده و تخت‌های نقاهتگاهی توسط ناحیه مقاومت سپاه، امکانات رفاهی و ضروری چون پتو، ملحفه و... توسط مجموعه شهرداری قدس تهیه و آماده‌سازی شده است.


گذر از بحران؛ نیازمند مدیریت اصولی مسئولین و همدلی مردم
این روزها کشور ما از جمله شهرقدس درگیر بحران هولناکی گردیده است که نیازمند مدیریت دقیق و اصولی از سوی مسئولین و همکاری و همدلی مردم با انجام اقداماتی همچون رعایت بهداشت فردی و اجتناب از حضور غیرضرور در اماکن عمومی است تا به امید پروردگار و با ریشه‌کن کردن این بیماری، به زندگی سعادتمند در سایه عزت و پیشرفت کشور عزیزمان ایران رهنمون شویم.

 

 

Average :  0 |  Submitted :  0

Tags

    6.1.7.0
    V6.1.7.0